Suomen Marsalkka Mannerheimin autoista sodan ajalta

sa1_mb.png

Mannerheimin Packard V12

”Autoilija, ole nopea-ajatuksinen, pidä hermosi virkeinä ja pääsi kylmänä”
 - G. Mannerheim

Kaartin upseeri Mannerheimillä oli toisen maailmansodan aikana käytössään lukuisia autoja. Tunnetuimmat hänen autoistaan olivat Mercedes Benz 770 (W 150) Offener Tourengwagen 1941 sekä 1938 V12 Packard. Muista autoista mainittakoon mm. avonainen neliovinen Mercedes Benz 320 ja 1939 Chrysler Imperial.

Yhtenäinen piirre Marskin autoissa oli sama rekisterinumero SA-1. Poikkeavaa on, että yht´aikaa oli käytössä neljä samaa rekisteritunnusta. Marsalkan kuolemasta lähtien 1951 SA 1 - tunnus jäädytettiin ja puolustusministerin auton rekisteritunnukseksi tuli SA- 2.

Marskin hienoin auto oli ehdottomasti myös Großer Mercedes Offener Tourenwagenin nimeä kantanut Mercedes tyypiltään W 150 ja sen toista sarjaa. Alustoja valmistettiin 88 kpl. Auto oli aikansa hienoimpia ja kalleimpia kulkupelejä lyöden monen mielestä mm Rolls Roycet. Autoja käyttivät silloiset merkkimiehet. Mm Norjan kuningas Olavilla oli käytössään vastaava. Auto oli syvän tumman sininen ja lokasuojat mustat. Usein on esiintynyt tieto, että kyseinen Mercedes olisi ollut Hitlerin syntymäpäivä-lahja Mannerheimille 75-vuotissyntymä-päivillään 4.6.1942. Sen sijaan syntymäpäivänään Marski sai lahjaksi kolme uutta Steyr maastoautoa. Mercedes tuotiin Suomeen Vaasan kautta joulukuussa 1941. Auto ajettiin suoraan Mikkeliin jossa se luovutettiin vastaanottajalle Mikkelissä 16.12.1941. Auton virallisen luovutuksen suoritti Hitlerin pitkäaikainen autonkuljettaja ja henkivartija Erich Kempka ja majuri Engels Saksan maavoimista (Wehrmachtista).

Auton luovutus oli niin tärkeä tapahtuma, että Daimler Benzin edustaja herra Katzenwald oli myös läsnä. Hänen tehtävänään oli perehdyttää suomalaiset auton hienouksiin ja huoltoon. Ensisijaisesti oppia sai Marskin pitkäaikainen autonkuljettaja Kauko Ranta. Seuraavaksi joitain teknisiä tietoja Großer Mercedeksestä:

  • 230 hevosvoimainen 7,7 litrainen ahdettu suora kahdeksikko, ilman ahdinta autossa oli puhtia 155 hv.
  • Auto oli panssaroitu ja paino 4100 kiloa. Takaselkänojan takaa nousi myös panssarilevy lisäsuojaksi
  • Huippunopeus oli 170 kilometriä tunnissa.
  • 8 1/4X17 renkaat sisärenkaalliset, eivät luodinkestävät.
  • pituus oli lähes kuusi metriä (5980 mm),
  • korkeus (katto ylhäällä) 1800 mm
  • akseliväli 3880mm
  • maavara 200mm
  • leveys 2050 mm
  • polttoaineen kulutus 27- 38 litraa / 100 km, Saksasta varta vasten tuotiin erikseen  synteettistä bensiiniä
  • auton tuulilasiin puhallettiin lämmintä ilmaa ulkopuolelta 
  • auton lattiaosa oli 5.5-6 millisestä ja muut peltiosat 3 millisestä erikoiskarkaistusta teräksestä.
  • lasit olivat 40 millistä, luodinkestävää materiaalia.
  • auto olisi selviytynyt ehjänä pienehköistä miinoista tai sen aikaisista kevyiden aseiden tulituksesta.

Sisältä Mercedes oli ylellinen. Sisustus oli nahkaa ja penkkien välissä oli ylösnostettavat käsituet. Etuistuinten taakse oli kiinnitetty kolme ylösnostettavaa lisäistuinta. Autoon mahtui jopa yhdeksän henkilöä.

Mannerheimillä auto oli kovassa käytössä rintamalla. Ja mikäli kelit ja tiet sen sallivat, autoa käytettiin myös tavallisilla työmatkoilla. Aina, kun sää salli ajettiin katto auki. Mersun loistosta huolimatta, Packard Twelve 1938 oli hänen kaikkein eniten käyttämä ajoneuvo sota-aikana. Suurimpana syynä lienee se, että umpikorisena autona Packard oli lämpimämpi.

Sodan jälkeen Mercedes seisoi tallissa koko presidentin virkakauden ajan, ja vuoden 1946 lopussa erottuaan presidentin tehtävistä Mannerheim päätti myydä auton Ruotsiin. 28.1.1947 auto laivattiin Tukholmaan. Sodanjälkeisessä, pula-ajan rasittamassa Suomessa auton ylläpitäminen ja sillä ajaminen oli uskomattoman kallista ja lisäksi myös poliittisista syistä johtuen ja auton historian tuntien sillä ajaminen olisi ollut mahdotonta.

Ruotsista auto ajautui Yhdysvaltoihin ja siellä auto vaihtoi omistajaa tiheään, ollen elokuva tähtenäkin 1951 Erämaan kettu filmissä. Autoa myytiin Hitlerin autona, vaikka Suomalaislehdistö koettikin oikaista tietoa. Tätä ei kuitenkaan suuremmin noteerattu, koska hinta olisi varmaankin alentunut. Tosin auton hinta viimeksi, kun se myytiin väitettiin olleen 500 000 dollaria.

Lopulta auto siirtyi kenraali William Lyonin autokokoelmaan Kaliforniaan vuonna 1984. Nyt kenraalin poika Bill Lyon hoitaa kokoelmaa. Auto ei ollut näytteillä, vaan odotti kunnostusta, joka alkoi 1990- luvun alussa. Auton kunnostus on nyt saatu päätökseen kesällä 2014. Richard Martin teki kunnostustyötä yksin. Martinin jälkeen entisöintiä jatkoi Randy Ema. Maalauksesta vastasi Junior´s House of Color- niminen yritys. Koeajon jälkeen auto osallistui Montereyn niemellä ajettuun 130 kilometrin mittaiseen Tour D`Elegance- tapahtumaan. Tämän jälkeen auto osallistui kenraali Lyonin päätavoitteen mukaisesti maailman merkittävimpään klassikkoautonäyttelyyn Pebble Beachissa. Suomen Marsalkka Mannerheimin Mercedes voitti 1. palkinnon "Best in Class Award for Mercedes Benz Prewar"- sarjassa. Monet kiitokset Lyonin perheelle arvokkaasta ja asiantuntevasta teosta historiallisen Großer Mercedeksen entisöimiseksi ja auton loiston palauttamiseksi.

Autojoukkojen Helsingin killan vitriinissä Kaartin Perinnetalolla oleva pienoismalli on tehty vastaamaan ulkoisesti Marskin Großer Mersua.

Vitriinissä on myös Marsalkka Mannerheimin ylipäällikön autoviirin näköispainos, jonka kilta sai lahjoituksena jatkosodan aikaiselta Marskin autonkuljettajalta Kauko Rannalta. Mannerheim oli lahjoittanut alkuperäisen viirin Rannalle kiitokseksi, kun heidän tiensä erkanivat sodan päättyessä. Itse Großer Mercedes olisi mukava nähdä jonain päivänä luonnossa. Ameriikan matkaa odotellessa.

sa1x3.png

Kolme Mannerheimin käytössä ollutta SA-1 rekisterikilvellä varustettua autoa takaa eteen:
vm 1938 Packard V 12, vm 1937 Mercedes-Benz 320 ja vm 1941 Mercedes-Benz 770 W 150 Offener Tourengwagen.

 

Suomen Marsalkan ja sotien aikaisen Suomen Puolustusvoimien ylipäällikön Carl Gustav Emil Mannerheimin käytössä ja omistuksessa ollut  Mercedes- Benz 770:n pitkään kestänyt entisöintityö on nyt päätöksessään!

class-i-1st-place.jpg

Suomen Marsalkka Mannerheimin käytössä ollut Mercedes-Benz 770 (W 150) Offener Tourengwagen vm 1941. Adolf Hitler lahjoitti Marskille tämän panssaroidun loistovaunun 16.12.1941. Auto on kokenut pitkän entisöinnin, joka päättyi kesällä 2014.

Kuva Pebble Beach Concours d´Elegance:n sivuilta 2014.  

Autosta on valmistunut uuni tuore kirja: " Marsalkka Mannerheimin Mercedes 770". Mielenkiintoisen kirjan ovat kirjoittaneet Anssi Juutilainen ja Juha Koivulahti. Upea lahja kaikille alan harrastajille.

Lähdeaineistoa:
Mannerheim ja kulkuneuvot, Cingiz Safiulla, Kustantaja Laaksonen, 2011
Marsalkka Mannerheimin Mercedes 770, Anssi Juutilainen ja Juha Koivulahti, Kustantaja Geisir, 2014