AJHK MUKANA KAARTIN JÄÄKÄRIRYKMENTIN I/15 JA II/15 RESERVIINSIIRTOJUHLASSA 16.12.2015

Reserviinsiirtojuhlan ohimarssi paraatin komentajan johdossa rykmentin lippu kärjessä.

Autojoukkojen Helsingin kilta palkitsi Kuljetuskomppanissa palvelleen kaartinjääkäri Antti Kujanpään kiitettävistä automiestaidoista ja toivottaa samalla kaikille kuskeille Hyvää Joulua ja Turvallista Uutta Vuotta 2016.
AJHK UUTISVUODON NAUHOITUKSESSA 11.12.2015

Uutisvuodon 600. juhlanauhoitus.

Veijarit Aku Ja Pirkka-Pekka ns. "varastivat" shown.

Julkisuudesta myöhemmin luettuna Jari Tervon vaisu olemus näkyi kyllä ulospäinkin, mutta sitkeästi hän jatkoi nauhoitusta loppuun saakka.
AJHK UUTISVUODON NAUHOITUKSESSA 19.11.2015

Uutisvuodon vierailevat esiintyjät olivat Antti Holma ja Li Andersson.

Studion "kattokruunu" on vaikuttava näky.

Kansanedustaja Anderssonilla oli nopea lähtö eduskuntaan.
AJHK UUTISVUODON NAUHOITUKSESSA 23.10.2015

Alkumaskeerausta.

Ohjelma alkaa
AJHK:N SÄÄNTÖMÄÄRÄINEN SYYSKOKOUS JA ESITELMÄ 8.10.2015

Ihan mukavasti olivat kiltalaiset mukana päättämässä tulevan vuoden toiminnasta ja suuntaviivoista seuraaville vuosille.

Syyskokouksen jälkeen diplomi-insinööri Eero Friman piti ansiokkaan esitelmän Kaartin kunniapäällikön kenraali (myöhemmin Suomen Marsalkka) Mannerheimin siviilikäytössä 20- luvun lopulla olleesta Marmon E-75 Speedster henkilöauton historiasta ja sen entisöintiprojektista. Entisöinnin on toteuttanut Teekkarien autokerhon jäsenet ja auto on nykyään Polyteekkarimuseon omaisuutta säilyen näin myös jälkipolvien ihailtavaksi. Merkittävä kulttuuriteko.

MARMON esiteltävänä Kaartin Jääkärirykmentin omaisten päivillä 2014 Joutselän patsas taustalla.

Kyllä kunnon karttakeppi osoittimena punapisteen voittaa.
26.9.2015 JÄSENRETKI SUOMEN PANKIN RAHAMUSEOON

Autojoukkojen Helsingin killan jäsenistöä tutustui Intendentti Jaakko Koskentolan ammattitaitoisella ja hyvin informaatisella tavalla opastamaan näyttelyyn. Samalla saatiin asiantuntevaa perehdytystä myös finanssipolitiikan kiemuroihin.

Kuva tiettävästi maailman ensimmäisestä kolikkorahasta.

Suomi sai ensimmäiset markat 1860. Kuvissa hieman uudempia versioita setelien kehittymisestä.


Ihan oikea kultakimpale. Hippu on löytynyt 1910 Inarin Laanilasta ja on tiettävästi suurin koskaan Suomesta löydetty isomus. Painoa "Aleksilla" on tällä hetkellä 385 grammaa. Perimätiedon mukaan löytäjä Mikko Aleksanteri Kiviniemi teetti osasta kimpaletta vaimolleen vihkisormuksen.
18.9.2015 KAARTIN PATALJOONAN 203. PERINNEPÄIVÄ

Kaartin Pataljoonan kunniajoukkue uudessa maavoimien kunniakomppanian edustusasussa m/10.
31.8.2015 PERINTEINEN AUTOMIESTEN AMPUMAKILPAILU 2/2015 (RESKIVÄÄRIAMMUNTA)
TULOKSET 10 ls kolme parasta:
1. RAIMO TARKIAINEN 89 PIST
2. TIMO KOUKKARI 88 PIST
3. ILKKA PERASTO 82 PIST
Osallistujia oli mukavasti Harri Heikkosen ammattitaitoisesti johtamassa ampumatapahtumassa.


AUTOJOUKKOJEN HELSINGIN KILLAN PISTOOLIAMPUMARATAVUORO 26.8.2015

Ei vain aseen pauketta, vaan tavoitteellista harjoittelua. Kohtuullisia osumia 25 metristä.

Välillä vähän lähempääkin tuntumaa hakemassa.
KAARTIN JÄÄKÄRIRYKMENTIN LÄHEISTENPÄIVÄT 11.-12.7.2015
Kaartin Jääkärirykmentin uusien alokkaiden Läheistenpäivät pidettiin 11.-12.7. Santahaminassa. Kilta kiittää Jaakko Åkerlundia avustajineen, jotta päiville saatiin
näytteille "sotajeeppi" - Willys Jeep m38 vm 1951.

Jeepin omistaja Jaakko Åkerlund istumassa. Muina puuhamiehinä olivat Rauno Savikko, Tauno Savolainen sekä Ari Silvennoinen.


Jeeppi on entisöity YK:n 1957 lähi-idän rauhanturvaoperaation sotilaspoliisiautoksi, jollaisella Jaakko Åkerlund nuorena miehenä huristeli pitkin Gazan aavikkoja.





4- sylinterinen 2,2 litrran 60 hv bensamoottori, jossa kaikki sähköjohdot ovat vesitiiviit.


Jeepin kotimatka alkaa.
MATKA TALLINNAAN 30.-31.5.
Autojoukkojen Helsingin Kilta teki toimintasuunnitelman mukaisesti matkan Tallinnaan 30-31.5. Matkalle osallistui mukavasti väkeä, yhteensä 15 henkilöä.
Ensimmäinen kohde retkellä oli miehitysmuseo. Kertoi ajasta, jolloin Eesti oli miehitettynä joko saksalaisten tai Neuvostoliiton toimesta.

Puhutteleva paikka. Ryhmämme museon sisäänkäynnin luona.

Vankilan sellien ovikokoelma

Pieneen se omaisuus mahtui, kun koputus ovelle tuli ja lähtö tuntemattomaan.

Saksalaismiehittäjän univormu

Ruplia, ruplia

Omatekoinen kp:iin korsuversio

Niin sanottu vangin rauhoitustuoli

Joku haikailee näidenkin kirjaimien perään??
Tais olla itte Kalinin



Taideteokset puhukoot puolestaan miehitysajan muistoista
2. Seuraavana oli tutustuminen nykyisen SOKOS-hotelli Virun Yläkerrassa aikanaan toimineeseen KGB:n tiedustelutoimistoon, joka on nykyään museoitu.

Kerroksessa jota ei aikanaa ollut virallisesti edes olemassa.

ällaisella kameralla (oppaan kädessä) napsittiin kuvia KGB-:tä kiinnostavista vieraista majoittujan hotellihuoneen seinän toiselta puolelta.

KGB:n Tallinnan päämaja sijaitsi kirkon vasemmalla puolella olevassa rakennuksessa (harmaa peltikatto). Kuva Viru- hotellin 23. kerroksen tasanteelta. Kerros, jota "ei ollut aikanaan olemassa"

Näkymä Oympia- hotellia kohti.

Laivastovierailu meneillään. Alukset eivät ole Viron asevoimien kalustoa.

Suora linja silloisesta tiedustelutoimistosta KGB:n Tallinnan päämajaan.

KGB- upseerit jättivät osan välineistä paikalleen lähtiessään aikanaan pois Viron itsenäistyttyä uudelleen. Huolimattomuutta, välinpitämättömyyttä, kiirettä vai vanhentunutta kalustoa jo silloin?

Määrä muoto ja määrä mitta. Laadun ei niin väliä. Kaksi eri vuotta ja kahden eri silloisen NL:n päämiehen kuolemasta kertovaa artikkelia, mutta teksti on sama. Vähän laiskoja toimittajia tai ehkäpä tekivät sen ihan tahallaan.

Miehitysmuseossakin oli museoautoja. Tässä ZAZ 963 A vm 1966.

Toinen Neuvostoliittolainen auto. Opel Kadettin kopio Moskvits 400.
3. Talinnan automuseon kierros

Tallinnan Automuseossa oli komeaksi kunnostettuja itä-autoja.
Länsi-autoistakin oli helmiä nähtävänä. "Kapia-Moskun" 4- veto versio.
Harvinainen näky. Valmistettiin vain neljänä vuotena 50- ja 60- lukujen
taitteessa.





Gaz 13 Tsaika
Gaz 14 Tsaika

Jawa 360/350 sivuvaunuversio

Cadlillac Coupe De Ville vm 1959 edestä ja ...

takaa. Harva auto on takaa jopa komeampi kuin edestä.

Adler Trumpf

Packard 120


Packard 180 viimeisen päälle komeana. Tämä oli mallina neuvostoliittolaista ZIS 110 kehitettäessä (kopioitaessa).

Illalliselle menossa.

Ravintola Olematu Rüütel. Hintalaatu oli kohdallaan.


Paluukävelyllä illan vietosta maittavan aterian ja yhdessäolon jälkeen.

Hotellin aula toimi lähtöpisteenä retkille.
4. Bastionien tunnelit kuului sunnuntaipäivän ohjelmaan.

Alussa oli videoesitys (tosin meidän ryhmän kohdalla näimme sen viimeiseksi terknisten ongelmien vuoksi).

Tallinnan alla on mahtava vanha linnoitusluolasto. Vanhimmat osat ovat n 300 vuotta vanhoja.

Maan päälle putkahdettiin Vapauden aukiolle.
5. Vapaata käyskentelyä ja Tallinna-päivien ohjelman seurantaa.


Maisemia on mukava katsella hevoskyydin verkkaisessa vauhdissa.
MANNERHEIM- MUSEON ERIKOISNÄYTTELY 11.5. KLO 18.00
Teimme tutustumisen
Mannerheim-museon erikoisnäyttelyyn
”Mannerheim maalla, merellä ja ilmassa” 11. 5. klo 18.00 - 19.45. Oppaaksi saimme erikoisnäyttelyn kokoajan, historioitsija
Wilhelm Brummerin. Museokierros oli räätälöity vain ryhmäämme varten, joten keskityimme erikoisnäyttelyn teeman mukaisesti
yksityiskohtiinkin.
Näytteillä oli mm taidokkaasti tehty ja vastaava pienoismalli Marskin
Großer Mercedeksestä kuin killan vitriinissä on Perinnetalolla. Mukana
oli 15 innokasta kiltalaista ystävineen. Kohokohtana saimme nähdä juuri
löytyneen Ylipäällikön aidon alkuperäisen autoviirin, jota käytettiin Marskin edustus- ja sen luonteisissa ajoissa tai tilaisuuksissa, joissa sitä haluttiin käyttää.
Mannerheim- museon sääntöjen mukaisesti valokuvaus ei ollut sallittua, joten mars museoon itse tutustumaan. Erikoisnäyttely on avoinna enää lyhyen aikaa.
AUTOJOUKKOJEN HELSINGIN KILTA VAPUN VIETON ALOITUKSESSA 30.4. TEEKKAREIDEN MARSKIN MARMONIN LUONA
AJHK kiittää Teekkareiden Autokerhoa kutsusta ja toivottaa mukavia jatkoja Marmonin entisöinnin parissa.
Nuori puuhamies ratissa ja...

neuvomassa Marmonin hienouksia.

Kiltaveli onnessaan nauttiessaan Marmonia silmillään ja ........

makuaisteillaan.

Hetkeä ennen käynnistystä. Puuhamiesten mukaan ainakin kaasari tarvitsee nyt huoltoa, koska käynnistyminen kesti Marmonin arvolle liian pitkään.

Sitten viime kesän, Marmon on saanut mittariston ja....

hakuvalon.

Kangaskaton puiset tukikaaret ovat jo puoli valmiina.
AUTOJOUKKOJEN HELSINGIN KILTA UUTISVUOTO-OHJELMAN NAUHOITUKSESSA 20.3.

ALKUPUHUTTELU YLEISÖLLE TUOTTAJAN TOIMESTA

PUOLUSTUSMINISTERI OLI TOISENA VIERAANA

JA TOISENA VIERAANA OLI SISÄMINISTERI
ESITELMÄ ELÄINTARHAN AJOISTA KEVÄTKOKOUKSEN YHTEYDESSÄ 12.3.
Kevätkokouksen jälkeen Jyrki K Talvitie piti erittäin mielenkiintoisen esitelmän: "Eläintarhanajo 1932-1963 - Suomen rata-autoilun kivijalka. Muistoja ja kuvia tapahtumista, kilpailijoista ja autoista." Jyrki K. Talvitie on itsekin aikoinaan harrastanut rata-autoilua ja toimii tällä hetkellä 1993 perustetun Moottoriurheiluhistoriallisen Seuran puheenjohtajana.
Talvitie on perehtynyt mm” Eltsun” ajoihin ja kustantanut/kirjoittanut
Fred Geitelin ja Jussi Juurikkalan kanssa Eläintarhan ajojen historiasta
kertovan teoksen: ”Kuolemankurvasta Moukaripörssiin”. Esitelmä kesti
noin 2 tuntia. Väliajalla kilta tarjosi kahvituksen.
Kenraaliluutnantti evp Ermei Kanninen saapui myös paikan päälle Jyrki Talvitien mukana elävöittämään esitelmää omilla muisteluillaan.
Kanninen on ollut ja on suuri autourheilun ystävä. Hän toimi mm
viimeisten 1963 Eläintarhan ajojen kilpailun apulaisjohtajana. Hän on
toiminut useita vuosia mm FIA:n hallituksessa.




KUVAN FERRARI LIPSAHTI PARI VIIKKOA ENNEN AJOJA TIELTÄ. SE "KORITETTIIN ROMUTUKSEN" JÄLKEEN SUOMESSA UUDELLEEN WIIMAN KORITEHTAALLA. TYÖ ONNISTUI JA MENOPELI VALMISTUI AJOISSA ITSE KISAAN!

KENRAALILUUTNANTTI EVP ERMEI KANNINEN MUISTELEE
Jyrki K Talvite tunnelmoi "Eltsun" voittaja-autossa - Ferrari 750 Monza
UUDENMAAN JÄÄKÄRIPATALJOONAN PERINNEPÄIVÄ 11.3.2015

KAARTIN PATALJOONAN VARTIOVASTUUN VAIHTOTILAISUUS 6.3.2015

"VÄISTYVÄ KUNNIAKOMPPANIA (SPOLK) VALMISTAUTUU VARTION VAIHTOPARAATIIN.

KAARTIN PATALJOONAN KULJETUSKOMPPANIAN OSASTO SEKÄ KUTSUVIERAITA.

KULJETUSKOMPPANIAN PÄÄLLIKKÖ JOHTI PARAATIJOUKKOJA.

LUOVUTAN - OTAN VASTAAN.

OHIMARSSI.

PARAATI OHI. KAARTIN SOITTOKUNNAN SOITTO-OSASTO TAHDITTI OHIMARSSIA TIES KUINKA MONETTA KERTAA.
AUTOJOUKKOJEN HELSINGIN KILTA OLI MUKANA YLE:N KALEVALAN PÄIVÄN UUTISVUOTO-OHJELMAN NAUHOITUKSESSA 27.2.

KILTALAISIA VALMISTAUTUMASSA NAUHOITUKSEEN STUDION KAHVILASSA

ALKUHEHKUTUSTA

Vieraina olivat YLE Puheen parivaljakot Tommi Lindgren ja Petteri Sihvonen.



Jarin joukkue voitti. Voittajajoukkueelle luovutettiin koraanit.
AUTOJOUKKOJEN VUOSIPÄIVÄ 20.1.2015
Vuosi jatkui perinteisellä
Autojoukkojen vuosipäivän tilaisuudella. Hietaniemen hautausmaalla tapahtuneen seppeleiden laskun jälkeen autoiltiin Santahaminaan, jossa nautittiin yhteinen päivällinen autojoukkojen historiaa muistellen ja tietoutta nuoremmalle sukupolvelle siirtäen.

Kiltaveljet sitomassa Autojoukkojen 96. vuosipäivän seppeleitä.

Kunniapuheenjohtaja Leo R Laineen ja kiltasisar Eilan haudalle laskettiin seppeleet ensimmäisenä.

Autopataljoonassa palvelleita upseereita on elossa enää vähän. Kiltaveli everstiluutnantti Arvi Hiltunen on eräs heistä. Hänelle ojennettiin Autojoukkokiltojen Liiton Ruusuke arvokkaasta vapaaehtoisen maanpuolustuksen, autoilun ja liikenneturvallisuuden eteen tehdystä työstä.

Pääosa juhlaan osallistujista yhteisessä kuvassa.

Suomen Marsalkka Mannerheimin hautapaasi illan pimeydessä ja hiljaisuudessa.

Sankariristi hitaasti leijailevien lumihiutaleiden ympäröimänä.
KAARTIN JÄÄKÄRIRYKMENTIN ALOKKAIDEN LÄHEISTENPÄIVÄT 10.-11.1.2015.
Kaartin Jääkärirykmentin yhteistyökillat elävöittivät omilla osuuksillaan jälleen kerran tapahtumaa.

Kaartin Pataljoonan alokkaiden rivistöä.

Teltan hämärässä kamiina lämmitti ja öljylyhty valaisi.

Kaartin Soittokunnan varusmiesbändi viihdytti ammattimaisella asenteella.