Perinnetalon AJHK:n osasto
Kuvassa vasemmalta oikealle:
Autojoukkojen Helsingin killan lippu, joka on vihitty käyttöön 5.9.1971.
Vitriini, johon on kerätty pienimuotoista puolustusvoimien auto- ja kuljetusalan historiaa. Vitriinissä on pienoismallit Sotamarsalkka Mannerheimin jatkosodassa käytössään olleista autoista (MB 770 F Cabriolet vm 1941 ja Zis 110 vm 1953). Vitriinissä on myös Sotamarsalkka Mannerheimin ylipäällikön autoviiri, jonka Mannerheim lahjoitti sodanajan autonkuljettajalleen Kauko Rannalle. Sodanajan Päämajan automiehet, joihin myös Kauko Ranta kuului, pitivät yhteyttä säännöllisesti ihan viime vuosiin saakka.
Vitriinin päällä on Autopataljoonan tunnus, joka on sijainnut Mechelininkadun "Autolinnassa". Siipipyörä- tunnus on Autopataljoonan lahjoitus Autojoukkojen Helsingin killalle pataljoonan lakkauttamisen yhteydessä 1968.
VITRIININ TARKEMPAA SISÄLTÖÄ
AUTOPATALJOONAN TYYLIKÄS PIENOISLIPPU
EDESMENNYT TASAVALLAN PRESIDENTTI URHO KALEVA KEKKONEN OLI AUTOJOUKKOJEN HELSINGIN KILLAN KUNNIAJÄSEN.
Tasavallan presidentti Urho Kaleva Kekkonen suoritti varusmiespalveluksensa myöhemmin Autopataljoonaksi nimettävässä Autojoukoissa Helsingissä 1919-1920. Hän kuului ensimmäiseen kutsunnoilla varusmiespalveluksen aloittaneeseen Autojoukkojen saapumiserään.
ESIMERKKI MONISTA EDESMENNEEN TASAVALLAN PRESIDENTTI URHO KALEVA KEKKOSEN SÄHKÖSANOMISTA KILTALAISILLEEN AUTOJOUKKOJEN VUOSIPÄIVÄNÄ 20.1.

VARUSMIESTEN MOOTTORIKOULUTUKSEN KURSSIMERKKI, JOLLA "VANHAT" EROTTUIVAT NUOREMMISTA.
HITLERIN MARSKILLE LAHJOITTAMA MERCEDEDES- BENZ 770 VM 1941 PIENOISMALLI. TYYPILTÄÄN TUNTEE MYÖS NIMEN GROßER MERCEDES W 150 OFFENER TOURENWAGEN.
Marskin autonkuljettajana toimi jatkosodan aikana Kauko Ranta. Marski lahjoitti Rannalle muistoksi noilta ajoilta ylipäällikön autoviirin, kun heidän tiensä erkanivat sotien jälkeen. Tästä autoviiristä Ranta on teettänyt oheisen näköispainoksen, jonka hän on lahjoittanut Autojoukkojen Helsingin killalle.
Itse Mersu on Yhdysvalloissa Kaliforniassa William Lyonin ilmailumuseossa. Auton pitkä kunnostus on saatu vihdoin valmiiksi kesällä 2014. Auto palannee näyttelyyn joku päivä ja toivottavasti Suomen Marsalkka Mannerheimin käytössä olleena autona eikä virheellisesti Hitlerin käytössä olleena Mersuna, kuten auton kohdalla aiemmin on väitetty.
Pienoismallina vitriinissä oleva musta edustusauto on Neuvostoliiton päämiehen (Neuvostoliiton kommunistisen puolueen pääsihteeri) Nikita Hruštšovin valtiovierailulla lahjoittama auto ZIS 110.
Neuvostoliiton korkein johto lahjoitti autoja 2 kpl. Syyskuussa 1953 Hruštšov lahjoitti auton silloiselle pääministeri Urho Kekkoselle ja samanlainen auto lahjoitettiin myös presidentti Paasikivelle joulukuussa 1955. Entinen presidentin auto on nykyään näytteillä Vehoniemen automuseossa. Kekkoselle lahjoitettu ZIS-110 on Mobilia-museossa. Autot siirtyivät puolustusvoimien käyttöön Helsingissä toimivalle Autopataljoonalle kesällä 1962. Autopataljoonassa autoja käytettiin lähinnä kenraalikunnan kuljetuksiin. Puolustusvoimien käytössä autojen rekisterinumerot olivat SA-36 (pääministerin auto) ja SA-37 (presidentin auto).
Tästä vanhasta puolustusvoimien käsikirjasta löytyy nykypäiväänkin sopivia autonhuolto-ohjeita sekä teknistä tietämystä. Kirjan kirjoittajista ainakin Roste on ollut Autojoukkojen Herlsingin killan jäsen ja killan puheenjohtaja.
AUTOJOUKKOKILTOJEN LIITON KIERTOPALKINTO
Vieressä Kaartin killan ylläpitäminä:
Marsalkka Mannerheimin Nepalin-matkallaan vuonna 1937 kaataman Intiantiikerin talja on yksi kiinnostavimmista nähtävyyksistä Kaartin Salissa.
Samoin Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivä-lahjaksi saama aamiaispöytä on tilassa vieraiden käytössä.
Suomen Valkoisen Kaartin lippu. Marsalkka Mannerheim oli Valkoisen Kaartin kunniapäällikkö.

AUTOMIEHEN sormus. Killan kannattajajäsen kiltaveli Pekka Lehtiö Caritas Seurakunta- ja Hautauspalvelusta (Autolinnan yrittäjä) lahjoitti 15.1.2019 killalle isänsä automiehen sormuksen 60- luvulta perinne-esineiden joukkoon. Kiitos.